Każde przedsiębiorstwo osiąga jakiś przychód a zarazem ponosi też jakieś koszty, musi opłacać składki i płacić podatki, dlatego by wywiązywać się ze wszystkich obowiązków musi wprowadzić określony rodzaj ewidencji, jaką jest rachunkowość. Rachunkowość jest to system ewidencji gospodarczej oparty na dokumentach, który w sposób systematyczny i ciągły ujmuje przebieg oraz skutki procesów gospodarczych. By rachunkowość stała się prostsza można przyswoić sobie trzy opisane tu zagadnienia.

  1. Zadania rachunkowości– czym tak naprawdę między innymi będzie trzeba się zająć przy prowadzeniu rachunkowości w przedsiębiorstwie:
  • Przygotowywanie sprawozdań finansowych,
  • Prowadzenie ksiąg rachunkowych,
  • Okresowe sprawdzenie stanu aktywów i pasywów,
  • Ustalenie wyniku finansowego poprzez wycenę aktywów i pasywów,
  • Przechowywanie dokumentacji księgowej,
  1. Terminy – rachunkowość oprócz wielu bardzo ważnych operacji opiera się również na terminach, których trzeba przestrzegać by uchronić się od kontroli i kar.
Biuro rachunkowe - Dąbrowa Górnicza
Tax-Bonus to profesjonalne biuro rachunkowe z Dąbrowy Górniczej – Zapytaj o ofertę dopasowaną do Twoich potrzeb!

Istnieją rzeczy, które musimy wykonać codziennie takie jak:

  • zaksięgowanie wszystkich dokumentów sprzedaży i kosztowych.

Co miesiąc trzeba pamiętać o dokładnych terminach jak:

  • do 15-tego każdego miesiąca opłata za składkę w ZUS za siebie oraz pracowników w raz z dokumentami rozliczeniowymi (ZUS DRA, RCA, RZA);
  • do 20-ego opłata za podatek z poprzedniego miesiąca oraz PIT4 za pracowników;
  • do 25-tego musimy obliczyć podatek VAT ora przesłać deklarację VAT7 ( nawet w przypadku, kiedy jest zerowa);
  • Na koniec miesiąca należy wydrukować i zarchiwizować dokumenty, rejestry oraz zestawienia;

Niektóre dokumenty możemy też wysłać, co kwartał to zależy, jaki sposób rozliczania PIT wybraliśmy. Nie dotyczy to PIT4, ponieważ płacony jest zawsze, co miesiąc.

Co roku, a tak naprawdę na początku nowego roku za poprzedni musimy złożyć dokumenty:

  • Złożenie deklaracji rocznej PIT36 lub CIT8 ( CIT8 należy złożyć wraz ze sprawozdaniem rocznym do 31 marca, a w przypadku zarejestrowanych w KRS również do sądu);
  • Deklaracja PIT4 za pracowników do 31 stycznia, a PIT11 do końca lutego;
  1. Przechowywanie dokumentacji księgowej – określone jest ustawą i należy przestrzegać terminu przechowywania ksiąg rachunkowych oraz zbiorów dokumentacji księgowej. Należy pamiętać, że okres przechowywania dokumentacji księgowej następuje od początku roku, który następuje po roku obrotowym. Terminy przechowywania ksiąg rachunkowych:
  • księgi rachunkowe należ przechowywać 5 lat,
  • roczne zatwierdzone już sprawozdania finansowe obowiązuje trwałe przechowywanie,
  • dokumenty inwentaryzacyjne przechowujemy 5 lat,
  • dowody księgowe, które dotyczą wpływów ze sprzedaży trzeba zachować aż do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy
  • karty wynagrodzeń pracowników lub ich odpowiedniki trzeba przechowywać nie krócej niż 5 lat,
  • inne dowody księgowe i dokumenty pozostać muszą w firmie przez 5 lat.

Polecane wpisy

4 Comments

  1. avatar

    Dziękuję za artykuł przyda się ściąga bo ciężko wszystko spamiętać!

  2. avatar

    Od pamiętania wszystkiego są profesjonalne księgowe lub biura rachunkowe 🙂 Przedsiębiorca powinien zająć się robotą a nie księgowością.

  3. avatar

    Zgadza się, dzisiaj jest dużo trudniej pozyskiwać klientów i firma powinna skupić się na pracy i pozyskiwaniu klientów a księgowość trzeba oddać profesjonalistom, którzy śledzą zmiany, są na czasie i są w stanie doradzić optymalne rozwiązania.

  4. avatar

    @Ralf, nie do końca zgodzę się z Tobą, jeśli kogoś stać na utrzymanie i szkolenia dla księgowej na etacie może ją zatrudnić. W spółce z o.o. którą prowadzimy koszt utrzymania księgowej to 6000 miesięcznie plus dochodzą do tego cykliczne szkolenia co kilka miesięcy kosztujące od 2000 do 5000 tyś złotych. Koszty faktycznie są spore i pewnie biuro rachunkowe wyszłoby taniej, ale księgowa zajmuje się też tematami prowadzenia biura więc jeśli połączy się 2 etaty w jeden wysokie koszty można pogodzić.

Comments are closed.